emmakakalararen.blogg.se

Här kommer jag att blogga om saker som dyker upp i mitt arbete som SFI-lärare.

Hej!

När man börjar är det bra att börja från början, tänker jag mig, och därför kommer här en presentation av mig i min lärartjänst.
 
Efter att ha flaxat hit och dit under min utbildningstid - matte, svenska och religionsvetenskap bland annat - samlade jag ihop mig och läste till folkhögskollärare. Efter utbildningen fick jag inte jobb på folkhögskola, men väl på SFI. Det passade mig utmärkt, både för att min utbildning passar (trots att den inte ger mig lärarlegitimation, tyvärr) och för att det är just den här sortens arbete jag vill hålla på med. Att få möta vuxna elever med kunskapstörst och erfarenheter bortom vad som är möjligt att föreställa sig, och bidra till att ge dem en positiv start i ett nytt samhälle... Kanon! Jag har fått läsa till lite svenska som andraspråk, och nu jobbar jag mitt femte år.
 
De elever jag huvudsakligen har ansvar för är nybörjare i svenska. Jag har en introduktionskurs på några veckor med dem, för att de sedan ska kunna flytta över i olika kurser. Det är roligt att undervisa och ha kartläggningssamtal, men inte fullt lika roligt att bedöma eleverna. Betygssättningen slipper jag visserligen, men bedömningen kommer väl ingen lärare ifrån. 
 
Ett par av mina starka sidor är att få eleverna att känna sig välkomna, och att kunna göra mig förstådd trots bristen på gemensamt språk. Något jag kämpar med är att bli bättre på att individualisera undervisningen, så att stunder av meningslös väntetid eller kanske stunder när man inte hänger med alls, ska krympa till ett minimum.
 
Sedär, det var Emmakaka - läraren!
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: