emmakakalararen.blogg.se

Här kommer jag att blogga om saker som dyker upp i mitt arbete som SFI-lärare.

Att tala svenska

I dag genomförde vi en enkät i samtliga grupper på SFI, för att få oss och eleverna att tänka till på vilket språk de använder mest i skolan. Det här med enkäter och utvärderingar är inget man tar sig för med största lätthet i min nybörjargrupp, dels för att de just är nybörjare och inte kan så värst många ord, dels för att alla inte är vana att bli tillfrågade om hur de vill förbättra skolan.
 
Hursomhelst hade vi problem med den här frågan: Talar du svenska när du frågar vad ett ord betyder?
En elev började bli väldigt trött på hela enkäten, och förklarade vad som inte gick att förstå (tror jag) på sitt modersmål. Vi enades om att den eleven nog skulle svara nej på frågan. En annan elev såg lika uppgiven ut och sa "Vad är 'fråga'?" - och så fick vi ett exempel på en som kunde svara ja
 
Om det är många i gruppen som har samma modersmål, är det inte så ovanligt att det blir en del prat på det språket. Efter ett tag blir man lite trött i huvudet av alla ljud som inte går att sortera. Då känns det viktigt att komma ihåg att eleverna upplever samma trötthet till och från under dagen, med den skillnaden att de inte kan tysta ner det främmande språket de hör, utan behöver försöka förstå det som sägs. Att lära sig ett nytt språk med hjälp av det nya språket är en prestation!
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: