emmakakalararen.blogg.se

Här kommer jag att blogga om saker som dyker upp i mitt arbete som SFI-lärare.

Konsten att individualisera

Jag sitter med lektionsförberedelser och brottas med mitt vanliga dilemma - den stora skillnaden mellan eleverna. Trots att hela gruppen är ny och bara har läst svenska i en vecka, börjar det spreta. Några uppfattar snabbt och utan större ansträngning vad de förväntas göra, och har hunnit halvvägs igenom sina uppgifter innan jag ens hunnit hjälpa alla att förstå uppgiften. Om några veckor ska eleverna delas upp i olika grupper efter deras kapacitet, men under introduktionsperioden är det upp till mig att göra undervisningen meningsfull för alla, trots de individuella skillnaderna. Inget nytt eller unikt i det, men likafullt svårt!
 
Det känns viktigt att ingen känner sig utelämnad och ger upp så här i starten, och personligen tenderar jag nog att anpassa mig efter de elever som behöver mest tid. Därför letar jag efter idéer på hur jag ska anpassa lektionerna till dem som behöver mer att bita i. Det vore enkelt att bara kopiera upp fler uppgifter av samma typ som de redan fått, men det blir ju snett. De uppgifterna har de ju redan klarat av, och behöver inte träna mer på. Det är ju tvärtom de som har svårt som skulle behöva fler liknande uppgifter - men då blir ju väntetiden ännu längre för övriga... 
 
Utmaning: att hitta fördjupningsuppgifter som är meningsfulla och viktiga, men som inte innehåller den kunskap som alla behöver i nuläget och som jag inte ska gå igenom de närmsta veckorna. 
 
Jag jobbar på en materialbank för syftet; en pärm att gå och hämta papper i; en mapp på lärplattformen med extra material och länkar. Någon med mer erfarenhet och/eller större kreativitet som har fler idéer?
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: