emmakakalararen.blogg.se

Här kommer jag att blogga om saker som dyker upp i mitt arbete som SFI-lärare.

Kursmål för digitala skollyftet

Den här bloggen har jag startat för att jag deltar i digitala skollyftet, och nu har jag i uppgift att skriva ett personligt mål med kursen. Det är lite knixigt att göra det, för ärligt talat anmälde jag mig ganska mycket på vinst och förlust. Digitala skollyftets hemsida är snygg och innehåller länkar och videos och allt möjligt, men att hitta konkret information om kursens innehåll i förväg var inte så lätt. Att jag valde att anmäla mig ändå, berodde på två saker:
1. Nyfikenhet - när kursen startar borde man ju få veta lite mer, resonerade jag. (Det var rätt.)
2. Anmälan var inte bindande.
Så fantastiskt inspirerande! ...eller inte. Men nu är jag med, har startat en blogg och ska just till att formulera personliga mål. Bara att spotta i nävarna!
 
  • Jag vill bli bättre på att hitta användbart material på nätet. Mina elever är sällan målgrupp för det pedagogiska material som det finns så gott om på nätet. Antingen är det för svårt, på fel språk (lyckliga engelsklärare!) eller för barnsligt. Enkelt men relevant är vad jag söker, och förmodligen finns det en del som jag bara inte lyckats hitta än. 

  • När alla elever har varsin dator, då är det hög tid att hitta användningsområden för datorerna av många olika slag. Mest använder vi datorn som lexikon idag, men vi testar förstås annat också - mejl, digitala spåret (en sida med sfi-anpassade övningar), skolans lärplattform, hemsidor som är relevanta för temat vi arbetar med för tillfället m.m. Det är alltså ingen katastrof i nuläget heller, men jag skulle behöva få en bättre digital materialbank. 

  • Och så har vi ju utbytet pedagoger emellan, förstås! Det ger så gott som alltid något, även om man inte vet vad det kommer att bli i förväg.
 
Det var det! Snygga och strigenta mål, helt i enlighet med mitt tidigare förhållningssätt till kursen... ;)
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: